Stipendier

Duveds IF delar årligen ut olika stipendier. Nedan en kort förklaring och bakgrunden till dessa minnesfonder och stipendier.

Ann Chatrines minne

Ann Chatrine Bakkan omkom i en bilolycka på väg hem från Vasaloppet 1983.

Ann Chatrine var en förebild för svensk idrottsungdom när den är som bäst. Till minne och heder av en stor idrottskamrat såväl i som utanför spåret instiftade Duveds IF denna minnesfond.

I juryn för denna fond sitter:

• Magnus Bakkan, Ann Chatrines pappa.
  • Stig Andersson, skidtränare och ledare.
  • Ordförande i Duveds IF.

Sven Jonssons Minne

Sven Jonsson var under många år en av länets bästa långdistanslöpare. Sven var även aktiv som ledare för Duveds löpare. Klubben var mycket tack vare Svens ledarinsatser länets bästa löparklubb från slutet av 80-talet och hela 90-talet. Sven var även klubbens kassör i många år.

När Sven hastigt dog 1996 bildade Jämtland/Härjedalens friidrottsförbund tillsammans med Duveds IF en fond till Svens minne.

Duveds IF delar årligen ut ett stipendium till en person (ungdom, junior, senior eller ledare) aktiv inom löpning eller längdskidåkning som var de idrotter Sven själv var mest aktiv i.

I juryn för denna fond sitter:

• Ingrid Jonsson, Svens mamma.
  • Mats och Björn Jonsson, bröder till Sven
  • Karin Rosenberg, Svens syster.

Ungdomsstipendium

Delas ut till barn och ungdomar i Duveds IF:s olika idrotter för träningsflit och god kamratskap.

Tränare och ledare inom de olika idrotterna väljer ut lämpliga kandidater.