Guldhjälmen

VÄLKOMMEN TILL GULDHJÄLMEN 5-7 APRIL 2024

Sveriges största, äldsta och säkraste störtloppstävling för ungdomar.

NYTT FÖR 2024: Vi har glädjen att tillsammans med Skistar bjuda in till fartträning i Duved den 1-4 April! Mer info finns här.

Inbjudan till tävling hittar ni här.

Duveds IF Alpina sektion har en målsättning att Guldhjälmen skall väcka och stimulera åkarnas intresse för fartgrenarna. Därför anser vi det viktigt att banan skall ge åkarna en upplevelse av den tjusning som störtlopp ger och inte vara något som skrämmer.

Historik

Guldhjälmen arrangeras av Duveds IF och har anor sedan 60-talet då den var en del av Kalle Anka Cup finalen som årligen avgjordes i Duved. Båda störtloppstävlingarna är namngivna efter två eldsjälar som med outtröttligt engagemang och stort hjärta skapade tillväxt av unga duktiga alpina skidåkare.

Segrare

Guldhjälmens segrare koras genom bästa sammanslagna resultat vid de 2 störtloppstävlingarna som genomförs under tävlingsdagarna i varje klass. Tävlingarna är öppna för tjejer och killar i ungdomsklasserna U16 (15-16 år), U14 (13-14 år) och U12 (11-12 år).

Säkerhet

Säkerhet är en av de viktigaste delarna vid arrangerande av farttävlingar. Genom samverkan med Skistar och funktionärer som arbetat med VM och världscupstävlingar kan vi erbjuda en säkerhetsnivå i världsklass för ungdomstävlingar. 1 km B-nät, mer än dubbelt så mycket C nät och dessutom tävlingsledning med WC-erfarenhet gör att åkaren kan känna sig så säker som det går när de åker. Vi har ett målområde som uppfyller storlekskravet för en världscupstävling vilket skapar en trygg inbromsning för åkarna vid målgång.

Vi som arrangerar är

Duveds IF – Arrangör

Duveds IF har arrangerat Guldhjälmen sedan 60-talet och är en erfaren tävlingsarrangör.

Östersund-Frösö SLK – Medarrangör

Vi har glädjen att samarbeta med ÖFS som är en mycket kompetent och pålitlig partner.

Jämtland Härjedalens Skidförbund – Distriktsförbund

Jämtland Härjedalens Skidförbund är distriktsförbundet som bl.a. hanterar de alpina klubbarna i regionen.

Svenska Skidförbundet – Specialidrottsförbund

Svenska Skidförbundet har till uppgift att främja och administrera skid- och snowboard idrotterna i Sverige på ett sådant sätt att de följer den svenska idrottsrörelsens riktlinjer.

Guldhjälmen 2024 arrangeras i samarbete med Skistar.

• Anmälan
    • Anmälan sker via er klubbs tävlingskalender (OBS: tävlingen 2024 är ännu inte upplagd)
  • Inbjudan: Se länk överst på denna sida
  • Preliminärt program
    • Fredag 5 april – störtloppsträning
    • Lördag 6 april – Störtlopp, Jan Erik Hedströms Trofé
    • Söndag 7 april – Störtlopp, Bengt Erik Nyhléns Trofé
    • Detaljerade tidsprogram publiceras dagen innan aktuell träning eller tävling (se länkar överst på denna sida).
  • Liftkort
    • Giltigt liftkort krävs för deltagande. SkiPass till rabatterat pris går endast att köpa på plats i liftkortskassan, Skistarshop Duved. Deltagarna prickas av på en deltagarlista. SkiPass finns att köpa från kl. 07:30 på fredagen och från kl. 08:00 på lördag-söndag.

Välkommen att kontakta oss

E-mail: alpint@duvedsif.se